Náboženská Pouť do Mekky

Náboženská Pouť do Mekky

Náboženská pouť do Mekky je dvojího druhu:

Při poutních obřadech je muslim oblečen do 2 kusů bílé nesešívané látky a opánků a vztahují se na něj četné zákazy (nesmí mít pohlavní styk, parfémovat se, stříhat si vlasy, vousy, nehty, nesmí zabít žádné zvíře, vést spory...).

Při malé pouti se vykonávají pouze 2 obřady uvnitř posvátného okrsku Mekka (KSA) – nejposvátnější místo všech muslimů, místo narození Proroka Muhammad Ka´ba = Posvátný dům (al-bajt al-harám).

Poslední pilíř a 1 z nejlepších typů uctívání Boha. Povinnost pro každého muslima nejméně 1x za život (za předpokladu duševní, finanční a fyzické způsobilosti).

Symbolika poutě:

Připomenutí obřadů Abraháma a Izmaela, kteří byli prvními poutníky ke Ka´bě.

Připomenutí Posledního Soudu, kdy lidé stanou navzájem si rovni před Bohem a budou čekat na svůj konečný osud.

Připomenutí Mekky coby centra monoteismu:

„A vzpomeň si na dobu, kdy jsme Abrahámovi určili místo na Dům a řekli: Nepřidružuj ke Mně nic a udržuj Dům Můj čistým pro ty, kteří obcházení konají, a pro ty, kteří při modlitbě stojí, klaní se a na tváře padají..“ (22: 27)

„A vzpomeňte si na dobu, kdy Abrahám a Ismael pokládali základy Domu, modlící se: ´Pane náš, přijmi toto od nás, neboť Ty jsi Všeslyšící, Vševědoucí.´ˇ“ (2: x)

3 typy velké poutě hadždž:

Míqát / mawáqít - Hranice, na kterých musí poutníci, kteří mají v úmyslu vykonat hadždž nebo umra, vstoupit do stavu ihrámu (zasvěcení). Během stavu zasvěcení je zakázáno stříhat si vlasy či nehty. Existuje 5 hranic; 4 definovány Muhammadem, 1 Umarem ibn al-Chatttábem, když byly obsazeny oblasti Mezopotámie. 8. - 12.den posledního lunárního měsíce dhú al-hidždža Miliony poutníků se společně pohybují ve skupinách po dobu týdne mezi 5 lokacemi Mekky a jejího okolí.

Úmysl, stav zasvěcení - ihrám.

Obcházení Ka´by - pozdravení posvátného místa.

Běh mezi pahorky Safá´ a Marwa.